دامین آتوریتی(به انگلیسی:Domain Authority) اصطلاحی است که توسط ابزار ماز معرفی شد. این پلتفرم با کراول سایت با توجه به الگوریتم های شناخته شده از سوی گوگل یک امتیازی را به دامنه خواهد داد که به آن دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه گفته می شود.
در ادامه از این مقاله نوب سئو به بررسی کامل دامین آتوریتی می پردازیم و عوامل موثر بر افزایش یا کاهش نرخ آتوریتی دامین را معرفی خواهیم کرد.
دامین آتوریتی چطور محاسبه می شود؟
فهرست عناوین صفحه
دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه با استفاده از فاکتور های مختلفی که توسط سایت یا ابزار ماز تدوین شده است محاسبه خواهد شد. این فاکتور ها با تحقیق و توسعه و همچنین نزدیک بودن به فاکتورهای گوگل تدوین شده است.
از داخل سایت ماز یا افزونه کروم آن می توانید دامین آتوریتی سایت های مختلف را مشاهده کنید این کلمه با عبارت da یا domain authority داخل سایت ماز نمایش داده خواهد شد.
عوامل موثر بر امتیاز دامین آتوریتی
به طوری کلی عوامل متعددی بر روی اعتبار دامنه شما از نظر ماز تاثیر دارد که عبارتند از:
تاثیر تعداد بک لینک و کیفیت آن روی دامین آتوریتی
یکی از اصلی ترین موارد میزان بک لینک هایی است که به سایت شما داده شده، بک لینک ها می تواند مخرب یا مفید باشند، ابزار ماز با فاکتورهای خود آن را می سنجد و هرچه میزان لینک های مفید یا مرتبط به دامین شما بیشتر باشد قطعاً امتیاز بیشتری از این بخش دریافت خواهید کرد، بزارید یک مثال بزنم:
فرض کنید یک دامین تعداد ۱۰۰ عدد بک لینک دارد و اکثر بک لینک های آن مرتبط با صنف کاری خودش هستند، پس این موضوع یک امتیاز مثبت است حالا اون ۱۰۰ عدد لینک اگر دامین آتوریتی بالا تر از سایت شما داشته باشند یک امتیاز مثبت دیگر از نظر ابزار ماز برای دامین شما در نظر گرفته می شود.
حالا فرض کنید اون ۱۰۰ عدد بک لینک سایت هایی اسپم باشند یعنی: داخل سایتشون لینک های خارجی زیاد داشته باشند یا صفحاتی که لینک شما در آن قرار دارد به اصطلاح لینک فارم یا مزرعه لینک باشد یا دامین اتوریتی سایتی که به شما لینک خارجی داد پایین تر از دامین اتوریتی سایت شما باشد. در این صورت امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.
به روز رسانی مداوم سایت
از عوامل دیگری که باعث افزایش دامین اتوریتی شما می شود به روزرسانی مداوم سایت است، این به روز رسانی می تواند شامل موارد زیر باشد:
- آپدیت محتوا و افزودن اطلاعات مفید به آن
- آپدیت سایت با انتشار مطالب یا عکس های جدید
- داشتن زمان بندی مشخص برای تولید محتوا و انتشار مطالب سایت
ارتباط بین صفحات مختلف سایت
ایجاد ارتباط درست بین صفحات مختلف سایت یا به اصطلاح لینک سازی داخلی درست و داشتن یک استراکچر عالی برای لینک سازی داخلی به افزایش دامین اتوریتی شما کمک خواهد کرد.
نداشتن فاکتورهای اسپم در سایت
اگر سایت شما رفتاری اسپم مانند داشته باشد می تواند به کاهش اعتبار دامنه منجر شود، برای مثال فرض کنیم در انتهای تمامی مقالات یا صفحات سایت شما بخش کامنت ها باز باشد و هر کسی بتواند به سایت خود لینک دهی کند بدون این که نظارتی بر روی آن باشد در این صورت صفحات سایت شما یک رفتار اسپم گونه دارد.
جایگاه کلی سایت شما نسبت به رقبا
شاید جالب باشد بدانید که عامل دیگر و بسیار مهم تعداد صفحاتی است که شما در گوگل دارید و همچنین میزن دیفیکالتی کیورد ها بر روی میزان اعتبار دامنه تاثیر دارد.
برای مثال فرض کنید شما یک سایت دارید که روی کلمات سئو، طراحی سایت و مشاوره سئو صفحه اول گوگل و بین رتبه های ۱ تا ۱۰ است؛ در این صورت اعتبار دامین شما بیشتر از سایتی است که بر روی کلمات مشابه اما لانگ تیل رتبه ۱ تا ۱۰ است برای مثال طراحی سایت فروشگاهی با ووکامرس و سئو سایت فروشگاهی لباس در تهران به دلیل داشتن سختی کلمه پایین تر نسبت به سه مورد اول اعتبار کمتری خواهد داشت.
عدم استفاده از محتوا کپی
استفاده از محتوا دیگر سایت ها موجب کاهش دامین آتوریتی شما خواهد شد. این موضوع شامل تمام مدل های محتوا است که عبارتند از: عکس، فیلم، متن، صدا و…
سرعت بارگزاری اولیه سایت
سایت شما در نگاه اول به چه صورت برای کاربران لود می شود، سرعت لود سایت در دستگاه های مختلف به ویژه موبایل بسیار حائز اهمیت است.
ریسپانسیو بودن سایت
باید در داخل دستگاه های مختلف سایت به خوبی نمایش داده شود در صورت داشتن مشکل سبب کاهش رتبه دامین خواهد شد.
چطور دامین آتوریتی سایت را افزایش بدیم؟
برای افزایش دامین آتوریتی موارد زیر را انجام دهید:
- بک لینک با کیفیت بگیرید یعنی دامین آتوریتی بالا داشته باشد.
- از سایت های لینک فارم بک لینک نگیرید.
- محتوا مفید و زمان بندی شده ایجاد کنید.
- لینک سازی داخلی سایت را جدی بگیرید.
چرا دامین آتوریتی ایجاد شد؟
به دلیل مشاهده سریع تر وضعیت یک دامین در حوزه وب و اعتبار آن دامین آتوریتی به وجود آمد، در حقیقت برای محاسبه اعتبار یک دامنه از همان فاکتورهای گوگل یا الگوریتم های گوگل که تا به امروز شناخته شده است استفاده می شود.
چرا افزایش دامین آتوریتی برای یکسری سایت ها مهم است؟
برخی از سایت های خبری یا بلاگ محور در ایران برای فروش بیشتر رپورتاژ یا خدمات تبلیغاتی داخلی سایت خودشان به طور غیر معمول دامین آتوریتی را افزایش می دهند که در نگاه اول برای سئوکاران یا مشتریان یک سایت با کیفیت به نظر برسد.
در نظر داشته باشید که قبل از خرید رپورتاژ آگهی یا تبلیغات های مرتبط داخل سایت ها حتماً تاریخچه دامین آتوریتی آن را بررسی کنید اگر رشد غیر طبیعی در طول زمان داشت در این صورت دامین آتوریتی دستکاری شده و ارزشی ندارد.
دامین اتوریتی پس از چند وقت افزایش خواهد داشت؟
اعتبار دامنه که توسط سایت MOZ.com محاسبه می شود معمولاً به سختی افزایش پیدا خواهد کرد و طی مرور زمان و قدیم تر شدن سایت این دامین آتوریتی افزایش پیدا خواهد کرد.
کدام سایت ها دامین آتوریتی بالایی دارند؟
معمولاً سایت های خبری به دلیل قرار گرفتن در رفرنس های مختلف و ارائه مطالب دسته اول دامین آتوریتی بالاتری نسبت به دیگر سایت ها دارند.
آیا دامین آتوریتی قابل اطمینان است؟
برای سایت شخصی یا شرکتی قابل اطمینان است اما همه چیز نیست، در برخی موارد نمیشه به دامین آتوریتی اطمینان کرد برای مثال اگر میخواهید بک لینک خریداری کنید یا رپورتاژ بخرید فقط به DA که توسط ماز محاسبه شده است اکتفا نکنید چون DA همانطور که گفته شد به راحتی توسط رسانه ها برای فروش رپورتاژ یا بک لینک دستکاری می شود.