پنهان کاری (به انگلیسی: Cloaking) در دنیای سئو به تکنیکی گفته می شود که در آن محتوا یا بخشی از صفحات وب به طور عمدی به موتورهای جستجو و کاربران نمایش داده خواهد شد.
اگر در مورد سئو اطلاعات کافی ندارید به مقاله سئو چیست مراجعه نمایید.
هدف از این کار معمولاً فریب دادن موتورهای جستجو برای دریافت رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو است، بدون اینکه محتوا برای کاربران واقعی مفید یا قابل مشاهده باشد.
این تکنیک به طور گسترده ای در گذشته برای دستکاری رتبه های موتور جستجو استفاده می شد، اما امروزه توسط الگوریتم پیشرفته گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک روش غیرقانونی و جریمه بر شناخته می شود.
اگر الگوریتم هارا نمی شناسید پیشنهاد میدم به صفحه الگوریتم های گوگل مراجعه کنید.
در این مقاله از نوب سئو، به بررسی دقیق تر این تکنیک، نحوه عملکرد آن، پیامد های آن برای سئو و راه های جلوگیری از استفاده از پنهان کاری در سئو خواهیم پرداخت.
تعریف پنهان کاری (Cloaking) سایت
فهرست عناوین صفحه
پنهان کاری در سئو به معنای نمایش محتوای متفاوت برای موتورهای جستجو و کاربران است. به عبارت دیگر، این تکنیک شامل نمایش محتوای خاص و بهینه شده برای موتور های جستجو (معمولاً با هدف رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو) و نمایش محتوای متفاوت یا بی کیفیت برای کاربران است.
این عمل باعث خواهد شد که موتور های جستجو تصور کنند که سایت کیفیت بالایی دارد و باید رتبه خوبی دریافت کند، در حالی که کاربر به محتوای ضعیف یا حتی فریب آمیز برخورد می کند.
روش های رایج پنهان کاری مطالب یا صفحات سایت
در زیر به چند روش رایج پنهان کاری در سئو اشاره می کنیم:
نمایش محتوای مختلف برای موتور جستجو و کاربران
یکی از رایج ترین روش ها در پنهان کاری، نمایش یک نسخه از صفحه برای موتور جستجو (شامل کلمات کلیدی بیشتر یا محتوای بهینه شده) و نمایش نسخه ای دیگر برای کاربران است.
برای مثال، یک سایت ممکن است به گوگل محتوای غنی با کلمات کلیدی متراکم را نشان دهد، در حالی که برای کاربران، صفحهای با محتوای بی کیفیت و تبلیغات زیاد به نمایش درآید.
استفاده از IP مختلف
در این روش، یک سایت میتواند از آدرس IP مختلف برای نمایش محتوای متفاوت به موتورهای جستجو و کاربران استفاده کند. به این ترتیب، موتور جستجو صفحات بهینه شده را مشاهده میکند، در حالی که کاربران ممکن است به صفحات دیگر دسترسی پیدا کنند.
پنهان کاری بر اساس User-Agent
User-Agent به اطلاعاتی اطلاق می شود که مرورگر کاربر هنگام ارسال درخواست به سرور به آن ارسال می کند. با استفاده از این تکنیک، سایتها می توانند محتوای متفاوتی را به طور خاص بر اساس نوع مرورگر یا دستگاه (موبایل یا دسکتاپ) برای کاربران و موتورهای جستجو ارسال کنند.
استفاده از Redirectها
در این روش، کاربران به یک صفحه خاص هدایت می شوند، اما موتورهای جستجو به یک صفحه دیگر و بهینه تر هدایت می شوند. این عمل معمولاً با استفاده از ریدایرکت های ۳۰۱ یا ۳۰۲ انجام می شود.
چرا پنهان کاری در سئو خطا است؟
شاید برای شما هم این سوال باشد که چرا پنهان کاری در سئو گوگل کار درستی نیست در ادامه عوامل اصلی این سوال را باهم بررسی خواهیم کرد.
نقض دستورالعمل های موتور جستجو
گوگل و سایر موتورهای جستجو، پنهان کاری را به عنوان نقض دستورالعمل خود می شناسند. این کار از منظر گوگل به عنوان تلاش برای فریب دادن الگوریتمها و کاربران در نظر گرفته می شود.
از آنجایی که این تکنیک مخالف اصول معتبر سئو است، گوگل به طور مداوم آن را شناسایی کرده و به سایت هایی که از این روش استفاده می کنند جریمه می دهد.
جریمه های سنگین از طرف موتورهای جستجو
یکی از مهمترین پیامدهای استفاده از پنهان کاری، جریمه توسط موتورهای جستجو مانند گوگل است. این جریمهها می توانند شامل کاهش رتبه سایت یا حتی حذف کامل سایت از نتایج جستجو باشند.
به همین دلیل، استفاده از پنهان کاری نه تنها به رتبه سایت آسیب می زند بلکه می تواند باعث از دست رفتن تمام ترافیک ارگانیک سایت شود.
کاهش اعتماد کاربران
اگر کاربران متوجه شوند که محتوای سایت به طور عمدی برای فریب موتورهای جستجو بهگونه ای طراحی شده است که تجربه کاربری نادرستی ایجاد می کند، اعتماد خود را نسبت به سایت از دست می دهند. این امر می تواند منجر به کاهش تعاملات، کاهش نرخ تبدیل و حتی ترک سایت شود.
پیامدهای پنهان کاری بر سئو
موتورهای جستجوگر روزانه در حال به روزرسانی هستند و با استفاده از هوش مصنوعی قوی تر خواهند شد و قطعات استفاده از پنهان کاری را سریعاً متوجه خواهند شد به همین دلیل ممکن است برخی از شرایط زیر برای سایت پیش بیاد.
کاهش رتبه بندی سایت
استفاده از پنهان کاری باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می شود. وقتی گوگل متوجه شود که سایتی از این تکنیک ها استفاده می کند، آن سایت را جریمه می کند و حتی ممکن است آن را از نتایج جستجو حذف کند.
از دست دادن ترافیک ارگانیک
ترافیک ارگانیک که از طریق جستجو به سایت هدایت می شود، از دست می رود. این امر میتواند تأثیر زیادی بر موفقیت سایت داشته باشد، زیرا بیشتر سایتها به ترافیک ارگانیک برای جذب بازدیدکننده نیاز دارند.
سخت شدن فرآیند بازیابی سایت
پس از جریمه شدن توسط گوگل، بازیابی رتبه و بازگشت به نتایج جستجو میتواند یک فرآیند زمانبر و پیچیده باشد. برای بازگشت به وضعیت سابق، نیاز به رفع مشکلات، درخواست بازنگری و انجام اصلاحات در سایت است.
چگونه از پنهان کاری در سئو جلوگیری کنیم؟
شاید به طور ناخواسته یا خواسته توسط مدیر وبگاه؛ سایت شما پنهان کاری را انجام می دهد در این صورت برای جلوگیری از وضعیت کنونی باید موارد زیر انجام شود.
محتوای طبیعی و با کیفیت تولید کنید
به جای تلاش برای فریب دادن موتورهای جستجو، محتوای طبیعی و مفیدی تولید کنید که برای کاربران ارزشمند باشد. این کار به طور طبیعی رتبه سایت شما را بهبود می بخشد.
از تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده کنید
تکنیک سئو کلاه سفید، روش هایی هستند که مطابق با دستورالعمل موتورهای جستجو عمل می کنند و برای کاربران تجربه مفیدی ایجاد می کنند.
بررسی منظم سئو و وضعیت سایت
سایت خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه پنهان کاری یا تکنیک غیرمجاز در آن استفاده نمی شود. ابزارهایی مانند Google Search Console می توانند کمک کننده باشند.
تمرکز بر بهینه سازی تجربه کاربری
سئو موفق باید تجربه کاربری خوبی ایجاد کند. از طراحی مناسب، سرعت بارگذاری بالا و محتوای ارزشمند برای جذب و نگه داشتن کاربران استفاده کنید.
کلام آخر
پنهان کاری در سئو تکنیکی غیرقانونی و نامناسب است که می تواند به جریمه سنگین و از دست دادن رتبه در موتورهای جستجو منجر شود. استفاده از روش های سئو کلاهسفید و تولید محتوای طبیعی و مفید نه تنها به بهبود رتبه سایت کمک می کند، بلکه موجب افزایش اعتماد کاربران و رضایت آنها خواهد شد.
به همین دلیل، بهترین راه برای دستیابی به موفقیت در سئو، استفاده از شیوه های اخلاقی و سازگار با دستورالعمل موتور جستجو است.