چطور نرخ کرول(کراول) سایت را بالا ببرم؟

بهبود نرخ کراول

پست امروز از وب سایت نوب سئو را اختصاص میدیم به این سوال که ممکن است برای هر سئو کار یا صاحب سایت سوال باشد: چطور ایندکس سایت را سریع تر کنیم؟(How to increase the crawl rate of the site) یا چطور نرخ کرول(crawl budget) گوگل را در داخل سایت بالا ببریم؟ در ادامه به بررسی تمامی موارد مطرح در این زمینه می‌پردازیم.۱

چرا نرخ کرول سایت مهم است؟


اگر صاحب یک سایت خبرگزاری هستید و یا یک سایت فروشگاهی یا وبلاگی با مطالب زیاد دارید و روزانه پست های زیادی منتشر میکنید برای شما مهم است که پست های جدید شما به سرعت ایندکس شود و کراولر های گوگل آنها را بازدید کنند. در این صورت نیاز دارید که نرخ کرول را بالا ببرید و سپس ایندکس صفحات خود را بهتر کنید که در کوتاه ترین زمان ممکن در سرچ نتایج گوگل دیده شوید.

روش های بالا بردن نرخ کراول گوگل برای انواع سایت


برای این کار راه های مختلفی وجود دارد که در این بخش به معرفی هر یک می‌پردازیم برای استفاده از روش های گفته شده بهتر است که دانش کافی در مورد سئو داشته باشید در غیر این صورت مسئولیت انجام روش های گفته شده برعهده خودتان خواهد بود.

افزایش کراول سایت با رپورتاژ

اگر میخواهید کراول باجت سایت شما بالا برود باید به صورت اصولی و دقیق یک کمپین آف پیج را که شامل رپورتاژ است اجرا کنید انتخاب رسانه برای رپورتاژ بسیار مهم است برای انتخاب یک رسانه خوب جهت بالا بردن نرخ کرول گوگل به دامین آتوریتی۲ و اسپم اسکور توجه کم تری کنید به جای این دو مورد به تعداد صفحات ایندکس شده یک رسانه بپردازید هرچه مطالب ایندکس شده سایتی که می‌خواهید از آن رپورتاژ خریداری کنید در ۲۴ ساعات گذشته یا چند ساعت گذشته از روز بیشتر باشد این سایت اعتبار بیشتری را جهت کراول بهتر سایت مپ۳ و ایندکس محتوا های سایت به شما میدهد.

توجه داشته باشید بهتر است لینک دهی های داخل رپورتاژ۴ به صفحات مادر باشد نه یک صفحه مقاله یا محصول یا… صفحات مادر منظور دسته بندی هایی است که روزانه در داخل آن محتوا قرار می‌دهید برای مثال یک سایت خبری دسته بندی اخبار اقتصادی، اخبار ورزشی و… صفحات مادر محسوب می‌شوند.

بالا بردن کراول سایت با استفاده از لینک سازی دستی (بک لینک)

برای بهتر کردن کراول یک سایت پُر محتوا نیاز است که لینک سازی دستی از منابع معتبر و خوب به صورت مداوم برای دسته بندی ها و صفحات مادر که روزانه در حال آپدیت شدن می‌باشند ایجاد دشود.

در لینک سازی خارجی توجه داشته باشید که بهتر است با انکر تکست های مختلف به صفحات دسته بندی لینک بدهید در این نوع لینک سازی دامین ریت یا اسپم اسکور سایت هدف بسیار مهم است در کنار تمامی این موارد فاکتورهای اصلی بک لینک گیری را در روش لینک سازی دستی به خوبی رعایت کنید.

اگر اطلاعات کافی درمورد انکر تکست ندارید به مقاله انکر تکست چیست مراجعه نمایید.

بهتر کردن کرال باجت سایت با استفاده از گوگل ایندکس api

شاید برای شما هم سوال باشد آیا روشی وجود دارد که پست های سایت پس از انتشار فوراً به گوگل پینگ شود و کراولر های آن را باخبر کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله روشی وجود دارد که به سرعت با استفاده از گوگل api ۵می‌توانیم صفحات جدیدی که در داخل سایت ایجاد کردیم را پینگ بدهیم.

برای انجام این کار در داخل سایت روش های مختلفی وجود دارد اما رایج ترین روش که برای سایت وردپرسی مناسب است استفاده از رنک مث و نمایه سازی فوری آن می‌باشد.

لینک ساید واید برای بهبود نرخ کراول

بسیاری از سئو کارها به دلیل معایبی که لینک ساید واید دارد در سال های گذشته از آن دوری کرده اند اما واقعیت امر چیز دیگری است اگر یک ساید واید خوب از یک خبرگزاری یا سایت پر بازدید برای دسته بندی سایت خود بگیرید می‌تواند نرخ کراول شما را افزایش دهد.

اما در این روش دقت داشته باشید که یک سری پارامترهارا رعایت کنید: ۱-لینک ساید واید نوفالوو باشد ۲- لینک ساید واید بدون انکر تکست باشد ۳- لینک ساید واید داخل تب بلنک یا تب جدید باز شود در صورت کلیک ۴- لینک ساید واید تگ اسپانسر داشته باشد

(لینک ساید واید به لینکی گفته می‌شود که در داخل بخش کناری سایت و درداخل تمامی صفحات یک سایت قرار خواهد گرفت.)

اگر از نگران لینک ساید واید هستید گرفتن یک لینک از صفحه اصلی یک خبرگزاری مطرح مانند ایسنا، جام جم و… می‌تواند راه حل خوبی باشد.

بالا بردن نرخ کرال سایت با انتشار زمان بندی شده محتوا

فرض کنید شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید که میلیون ها محصول دارید؛ محصولات را برای بارگزاری در داخل سایت باید به صورت زمان بندی شده انجام دهید تا کراولر های گوگل به زمان انتشار مقالات یا محصولات شما در داخل سایت عادت کنند در ادامه مثالی خواهم زد که این موضوع را به خوبی برای شما شرح می‌دهد.

جهت مشاهده سئو یک وبگاه فروشگاه محور می‌توانید به صفحه سئو سایت فروشگاهی مراجعه نمایید.

مثال انتشار محتوا با زمان بندی

اگر در یک روز ۱۰۰ محصول در داخل سایت خود بارگزاری نمایید و در یک هفته آینده دیگر محصولی برای بارگزاری نداشته باشید و عملا محتوا جدیدی را وارد نکنید این کار اشتباه است.

شما باید این محصولات را زمان بندی کنید و روزانه ۱۰ عدد در ۱۰ روز بارگزاری نمایید ساعت بارگزاری محصولات سعی کنید یکسان باشد با این کار ربات های گوگل نسبت به ایندکس و کراول باجت سایت شما شرطی خواهند شد و هر روز پس از پایان این زمان به سایت شما وارد می‌شوند.

جمع بندی


تمامی روش های گفته شد در این مقاله به صورت تجربی تست شده است و برای داشتن یک نرخ کراول عالی نیاز است تمامی موارد نسبت به بودجه شما انجام شود در صورت رعایت تمامی موارد شما شاهد رشد چشم گیر کراول هستید.

برای داشتن یک تجربه خوب جهت بالا بردن خزش ربات ها در داخل سایت نیاز است با استراتژی موارد ذکر شده را انجام دهید.

لازم به ذکر است اگر اطلاعات کافی در مورد هریک از این موارد مطرح شده ندارید پیشنهاد میکنم حتماً با یک مشاور سئو در تماس باشید تا در زمینه بالا بردن کرول سایت شما را راهنمایی کند.

منابع مقاله


  1. Over View google crawlers | Developers.Google.com ↩︎
  2. Domain Authority ↩︎
  3. developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/overview ↩︎
  4. رپورتاژ آگهی چیست | ویکی پدیا فارسی ↩︎
  5. developers.google.com | apis explorer ↩︎

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top