الگوریتم پاندا مشخصه ای است برای سنجش میزان کیفیت یک محتوا درون صفحات وب که در داخل گوگل به نمایش گذاشته میشوداین الگوریتم یکی از ساختار های گوگل برای امتیاز دهی در سئو سایت است.
الگوریتم پاندا از سال ۲۰۱۱میلادی آغاز به کار کرد و با رونمایی توسط گوگل فعال شد پس از آن آپدیت های متوالی بسیاری برای آن داده شد تا اینکه امروزه به کیفیت بسیار بالایی رسیده است.۱۲
چرا این الگوریتم مهم است؟
فهرست عناوین صفحه
سال ۲۰۱۰میلادی میزان ایجاد مقالات و صفحات غیر مفید افزایش چشم گیری در داخل گوگل پیدا کرد به همین جهت میزان کیفیت سرپ گوگل به مراتب پایین آمد و محتواهایی که توسط سایت های مختلف داخل گوگل ایندکس میشد از کیفیت بسیار پایین برخوردار بود.
به همین جهت گوگل اقدام به مبارزه با سایتهایی کرد که محتوا با کیفیت پایین و یا میزان چگالی کم ایجاد کرده اند. پس از گذشت یک سال یعنی در ۲۰۱۱ میلادی گوگل این الگوریتم را معرفی کرد.
رسالت الگوریتم پاندا مبارزه با رفتارهای اسپم مانند در داخل صفحات یک سایت از نظر محتوا است.
ساختار الگوریتم پاندا چیست؟
اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین یا حتی بلاگ هستید که روزانه مقالات و صفحات مختلفی از سایت شما در داخل گوگل منتشر میشود شما باید با الگوریتم پاندا آشنا باشید.
این الگوریتم به صفحات و مقالاتی که حجم محتوا کم دارد و فاکتورهای اولیه گوگل را رعایت نکرده اند امتیاز منفی میدهد و یا حتی اجازه قرار گیری داخل سرپ را به این صفحات نمیدهد.
پس داشتن یک صفحه با کیفیت از نظر ساختار محتوا+انسجام صفحه بسیار مهم است وباید توسط مدیران سایت رعایت شود.
برخی از سئو کاران الگوریتم پاندا را تنها مبارزه با صفحاتی میدانند که طول محتوا کمی دارد در واقع این موضوع صحیح نیست.
بررسی عمقی الگوریتم پاندا
درصورتی که به صورت عمیق این الگو را بررسی کنیم شاهد موضوعات مختلفی خواهیم بود که عبارتند از:
۱-الگوریتم پاندا بر روی سایت هایی تاثیر دارد که محتوا بسیار کمی دارند
۲-الگوریتم پاندا بر روی سایت هایی تاثیر دارد که محتوا بی کیفیت تولید میکنند.
۳-پاندا مخالف اطلاعات غلط است که درسطح وب منتشر میشود.
تمامی این سه مورد بالا که ذکر شده است از عوامل اصلی است که پاندا با آن ها مشکلات شخصی دارد.
راهکار برای نجات از جریمه پاندا(ریکاوری)
ممکن است سایت شما درگیر این الگوریتم گوگل شود در این صورت باید فوراً آن را نجات دهید اگر اقدام به بررسی و بهینه سازی صفحات نکنید به مرور زمان سایت شما از نتایج حذف خواهد شد و این موضوع ارتباطی با عمر دامنه شما ندارد.
جالب است بدانید سایت هایی که توسط این الگوریتم جریمه میشوند از نظر بازگشت به رتبه و نتایج قبلی خود بسیار نیاز به تلاش دارند. اگر دامنه شما برایتان مهم است باید سعی کنید تا توسط پاندا جریمه نشوید؛ در غیر این صورت را سختی را در پیش دارید.
اعتبار رفته یا بر نمیگرده یا به سختی برمیگرده
شاید با این اصطلاح آشنا باشید آبرو یا اعتبار رفته به سختی بر میگردد دقیقاً این موضوع هم در مورد الگوریتم پاندا صدق میکند. در صورتی که گوگل از شما سلب اعتماد کند نتیجه آن بسیار خطر ناک است.
مرحله اول
در ابتدا کار صفحات خود را گسترش دهید و به روز رسانی کنید در همین حین از ایجاد صفحات جدید دست بکشید چرا که نداشتن یک الگوریتم مشخص برای مطالب سبب میشود کار اشتباه شما مجدداً تکرار شود این موضوع امتیاز منفی بسیار بالایی دارد.
مرحله دوم
سعی کنید صفحات مهم و داخلی سایت را تا جای ممکن غنی سازی کنید این غنی سازی شامل افزودن برخی موارد است که عبارتند از:
- افزودن عکسهای با کیفیت و گالری تصاویر مرتبط در داخل صفحات سایت
- به کارگیری ویدئو های مرتبط در داخل صفحه وبسایت
- استفاده از صوت برای تشریح یک صفحه یا محصول
- نمودار و چارت هارا در صورت توانایی به صفحات محصول خود اضافه کنید
- اسکیما صفحات سایت را بهبود بدید
- برای گسترش مقالات خود از پرامپت های هوش مصنوعی جمینی استفاده کنید.
- هاب محتوا در داخل سایت و ایجاد رابطه بین صفحات مختلف را جدی بگیرید.
مرحله سوم
بررسی صفحه از نظر رضایت کاربران خیلی مهم است در حقیقت تمامی مطالبی که برای بهبود یک صفحه تا به اینجای کار گفته شد یک هدف مشخص دارد و آن هم داشتن کیفیت برای خوانندگان یا کاربران است. در ابتدای کار خودتان را به جای یک کاربری که به سایت شما وارد میشود در قرار دهید چه چیزی توجه شما را جلب میکند؟ آیا به راحتی به هدف خود خواهید رسید؟ طول محتوا شما چقدر است؟ آیا محتوا درون صفحه سایت خارج از حوصله است؟ و…
رعایت رضایت کاربران بسیار اهمیت دارد همچنین استفاده از پرامپت های هوش مصنوعی gemini میتواند به شما کمک کند تا اهداف ورودی کاربران را به داخل سایت متوجه شوید.
مرحله چهارم
اعتبار از دسته رفته دامین خود را با استفاده از کمپین های آف پیج قوی بهبود بدهید این موضوع شامل هزینه بسیاری برای شما است تا سبب شود اعتبار از دست رفته مجدداً به دامین بازگردد.
اگر تخصص کافی در زمینه سئو ندارید و درگیر جریمه پاندا شده اید پیشنهاد میکنیم به یک مشاور سئو مراجعه نمایید تا به شما نقشه راه و دستورالعمل های لازم را بدهد.
جمع بندی
الگوریتم های گوگل که تا به امروز منتشر شده است مانند پاندا برای مبارزه با هرزنامهها و صفحات بی کیفیت بوده است همین موضوع عامل اصلی محبوبیت این موتور جستجوگر جهانی شده است.
اگر در مورد الگوریتم پاندا سوالی دارید میتوانید در بخش پرسش و پاسخ همین صفحه اقدام به درج نظر خود نمایید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود.
صفحات مرتبط
منابع مقاله
منابع مقاله که در این بخش قرار داده شده است نشان میدهد این تحقیق با استناد بر منابعی است که در داخل گوگل یافت میشود.